wróć

EKO-harmonie – otwarcie wystawy

06.07.2024

14 lipca br. po koncercie z cyklu “Wakacje z Chopinem” nastąpi otwarcie wystawy EKO-harmonie autorstwa dr Joanny Bielskiej-Krawczyk.

„EKO-harmonie” to wystawa prac malarskich powstałych pod wpływem kontemplacji przyrody. Jej celem jest ukazanie natury jako źródła harmonii i piękna, odsyłających także do tego, co ponad-naturalne. O czym przypomina m.in. symbolika ośmioboku, w który wpisane są wszystkie motywy roślinne i zwierzęce. Wśród kompozycji znajdują się miniatury pejzażowe i florystyczne oraz obrazy operujące komunikowaniem abstrakcyjnym. Głównym zadaniem tych ostatnich jest tworzenie plastycznego komentarza do prac przedstawiających. Podkreślają one – istotną dla tej wystawy – ideę harmonii (w nawiązaniu niejako do myślenia pitagorejskiego). „Abstrakcyjne” próbuje tutaj dobitniej ukazać to, co kryje się w „Realnym”, zachęcając do szukania harmonii w naturze oraz… współtworzenia jej wraz z nią.

dr Joanna Bielska-Krawczyk: historyk sztuki i literaturoznawca; poetka i badaczka. Wykładała na Universidad de Nawarra w Pampelunie; na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy. Prelekcje na temat sztuki wygłaszała m.in. w Galerii BWA w Bydgoszczy oraz w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Prowadziła badania m.in. na Capri, w Rzymie, w Sienie oraz w Centre du Dialogue w Paryżu. Jako członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich przez kilka lat pełniła funkcję sekretarza oddziału toruńskiego. W latach 2014-2020 prezes Fundacji Pionowy Wymiar Kultury. Organizator wielu wydarzeń kulturalnych z udziałem intelektualistów z całego świata oraz artystów z całej Polski. Pisała na temat koloru w kulturze i literaturze oraz relacji między literaturą a sztukami plastycznymi zachodzących w twórczości współczesnych pisarzy i malarzy polskich. Opublikowała m.in. (nominowaną do nagrody Giedroycia) rozprawę Między widzialnym a niewidzialnym. Widzenie, kolor, światłocień w twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (wyd. Universitas 2004); a także (wyróżnioną nagrodą rektora UMK) książkę poświęconą życiu i twórczości Krystyny Herling-Grudzińskiej (Cienie K. Toruń 2009). Na ścieżkę popularyzacji idei weszła w (wydanej przez wydawnictwo „Znak”, 2017) serii wywiadów Wiara w czasach niewiary. Rozmowy o współczesnej religijności. Malarstwo traktuje jako swoją pasję, biorąc udział w licznych warsztatach oraz wystawach.

Udział w wystawach
I. Wystawy zbiorowe
1. Kamienia węgielnego moje wszystkie ściany (instalacja; akcja pod kierunkiem prof. Krzysztofa Mazura UMK; Zamek krzyżacki, Toruń 1995)
2. Sacrum w fotografii – Wystawa fotografii członków Fundacji PWK (fotografie; Civitas Christiana, Toruń 2016)
3. Twarze dzieci miasta (fotografia; Dom Muz, Toruń 2017)
4. „Piękno miniatury” – Wystawa Festiwalu Rękopisów (iluminatorstwo; Opactwo Benedyktynów; Tyniec 2018)
5. Z miłości Zbawiciela (ikony; Muzeum Diecezjalne, Płock 2019)
6. Iluminacje, inicjały, miniatury – z pasji malowania, z podziwu dla sztuki dawnych mistrzów (Spichlerz Książki w Brzeźnicy pod Krakowem, 2024)

II. Wystawy indywidualne
1. Boska geometria – Niebo i Ziemia (techniki mieszane; Muzeum Diecezjalne, Włocławek 2022)
2. Barwy rycerskiego świata – rycerze, ich wiara, ideały i życie (iluminatorstwo; Muzeum Ziemi Dobrzyńskiej w Rypinie 2022)
3. Pochwalona bądź Naturo (gwasze; Pakość, Ośrodek Kultury i Turystyki, 2022)
4. Pejzaże kanciaste – brodniczańskie impresje (akryle na płótnie, wystawa w plenerze, Brodniczka 2023)
5. Malowane ogrody – Świedziebnia 2024
6. Mieszkańcy średniowiecznych zamków – RYCERZE (Diecezjalne Centrum Kultury w Zamku Bierzgłowskim, 2024)

 

Share

wróć