Archiwum



„Konteksty” albo zupa na gwoździu, czyli od Kochanowskiego do Waligórskiego

Dariusz Jakubowski – aktor, koncepcja, reżyseria
Katarzyna Thomas – sopran
Piotr Szafraniec – fortepian
14 września 2024 (sa) - 17:00

Ten wielowymiarowy projekt, który jest jednocześnie i koncertem i spektaklemspotkaniem z publicznością z elementami tak modnego obecnie wykładu performatywnego, czy poetycko-muzycznego stand up’u, łączy w sobie kilka gatunków. Bez względu na wiek, cieszy zarówno wymagającego widza, jak i z powodzeniem odnajduje się w nim „normalny” człowiek, zarówno młody wiekiem, jak i nestor-niepostrzeżenie podnosząc swoje kompetencje, ma szanse niewymuszonego uczestnictwa. Idea projektu ma na celu zniwelowanie deficytu spotkania człowieka z człowiekiem. Ma na celu również zainteresowanie publiczności szeroko rozumianą kulturą i sztuką, a także podniesienie naszego prozaicznego „tu i teraz” do wymiaru poezji. Małpa w kąpieli obok staropolskich famurałów, mazurkielegie, angielskie gorsety (z renesansowej alkowy, dowcipnie opisane przez Johna Donne’a, przetłumaczone przez Stanisława Barańczaka, a spointowane przez Marka Grechutę), a także pewien krokodyl… oraz cała plejada nazwisk ważnych dla polskiej kultury. Taki jest ten spektaklowy wieczór, skrzący się kontekstami literacko-muzycznymi. To udana próba rozszyfrowania kodów naszej zbiorowej tożsamości spajanej sensem, dowcipem, a nie tylko chronologią. I tak, jak w muzyce forma mazurka kojarzona z absolutnym kunsztem Fryderyka Chopina, a jednak trwająca do dziś, żywo tworzona, ujmowana talentem od Debussyego, Koczalskiego, Maciejewskiego, czy Szymanowskiego, tak też na przykład Aleksander hrabia Fredro jest jak kolejne ogniwo w całej ciągłości dziejów naszej kultury. Co było przed nim? Co nam zostawił? A co zainspirował? Osobnym wątkiem nad którym się wspólnie pochylamy, jest odwieczna samotność wtajemniczonego, doświadczonego artysty, stańczykowskiego błazna, smutek pierrota czy chaplinowskiego trampa. Czy te treści nadal mogą wyrażać nasze emocje, w XXI wieku? Czy w naszych sercach i umysłach wybrzmiewają te frazy? Jak to kształtuje konteksty, w których funkcjonujemy? Odpowiedzą na to pytanie śpiewaczka Katarzyna Thomas, pianista Piotr Szafraniec i spiritus movens całego przedsięwzięcia aktor Dariusz Jakubowski, który przedstawi poezje i poprowadzi spotkanie.

 


Powrót


Dariusz Jakubowski jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Związku Artystów Scen Polskich w latach 2006-2014. Od 1984 r. przez dwadzieścia osiem lat był aktorem warszawskiego Teatru Studio, gdzie jako student IV roku PWST debiutował w Affabulazione Piera Paolo Passoliniego w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. Oficjalny debiut to Przedstawienie pożegnalne P. Mullera w reżyserii Bogusława Lindy. Spektakl ten nagrodzono na Festiwalu Ateny stolicą kulturalną Europy w 1985 r. Z teatrem odbył szereg tournée artystycznych. Występował na prestiżowych scenach (np. Teatr na Tagance w Moskwie, paryska Olympia) i festiwalach teatralnych w Europie, a także w Izraelu, Australii, Japonii, na Tajwanie i w Singapurze. W Teatrze Studio współpracował m.in. z reżyserami: Jerzym Grzegorzewskim, Mariuszem Trelińskim, Guido de Moor, Peterem Schweitzerem, Jerzym Kaliną, Leszkiem Mądzikiem, Maciejem Wojtyszko, Agnieszką Lipiec-Wróblewską, Zbigniewem Brzozą, Magdaleną Łazarkiewicz, Agatą Duda-Gracz, Stasysem Eidrigeviciusem, Grzegorzem Bralem. Owocem zainteresowań i współpracy z teatrem niezależnym jest m.in. występ w roli Dionizosa w Bachantkach Eurypidesa na offowej scenie Southwark Playhouse w Londynie i na Festiwalu M. Czechowa w Forest Row w Anglii. Dariusz Jakubowski współpracuje z filmem niezależnym, uczestniczy w działaniach performatywnych na styku teatru, muzyki alternatywnej i sztuk wizualnych (np. na zaproszenie Kawalerów Błotnych brał udział w spektaklu muzycznym Kawalerowie w raju w ramach Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne). Brał udział w produkcjach filmowych takich reżyserów, jak Krzysztof Kieślowski, Andrzej Konic, Janusz Majewski, Andrzej Trzos-Rastawiecki, Feliks Falk, Wojciech Wójcik, Jerzy Zalewski, Witold Orzechowski, Michał Rosa, Bogusław Wołoszański, Piotr Wereśniak, Maciej Ślesicki. Popularność i sympatię wśród szerokiej widowni przyniosły mu role w filmach fabularnych i serialach telewizyjnych. Dariusz Jakubowski jest zapraszany do współpracy przez filharmonie i orkiestry symfoniczne. W Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonał z Orkiestrą FN pod batutą Łukasza Borowicza partie narratora w Pocałunku wieszczki Strawińskiego, w Historii Babara Poulenca i Najbardziej niewiarygodnej historii Wernera. Realizował także partię narratora w Impresji na początek drogi Buczyńskiego z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej. W Filharmonii Śląskiej w Katowicach wykonał z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej partię narratora w Piotrusiu i wilku Prokofiewa. Z Orkiestrą Sinfonia Varsovia realizował partię narratora w oratorium Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Haydna, zaś na Festiwalu La Folle Journee partię narratora w Historii żołnierza Strawińskiego. Zapraszany do udziału w uroczystych koncertach TVP, np. Moją Ojczyzną jest Polska podziemna czy Koncert wigilijny z udziałem pary prezydenckiej. Jest twórcą spektakli łączących muzykę i słowo, które prezentował m.in. w Rzymie pod honorowym patronatem Ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej, w Teatrze Studio w Warszawie, Teatrze Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, Filharmoniach: Narodowej, Podkarpackiej, Sudeckiej i Świętokrzyskiej, na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, na Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Muzeum Literatury w Warszawie. Dla Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej tworzył autorskie programy muzyczno-literackie. Prowadzi warsztaty aktorskie. Wraz ze śpiewaczką Katarzyną Thomas jest twórcą Artystycznych Salonów.

Katarzyna Thomas – jej zainteresowania i technika wokalna pozwalają na wykonywanie szerokiego repertuaru od późnego renesansu, aż po współczesność. Występowała na wielu festiwalach m. in. na: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Portretach Kompozytorów, Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dokonywała nagrań i koncertowała z Zespołem Muzyki Dawnej LEGE ARTIS, którego była współzałożycielką. Koncertowała w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech i Szwajcarii. Zainteresowanie zaś teatrem zaowocowało występem w realizacji Bachantek Eurypidesa na londyńskiej scenie Sauthwark Playhouse i na Festiwalu Michaiła Czechowa w Forest Row (Sussex). Brała udział w prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych. Brała udział w muzykologicznej rekonstrukcji Kyrie e Gloria alla Pastorale Giovanni Riccieriego pod dyr. prof. Giorgio Piombiniego na Festiwalu Muzycznym w Bolonii. Na zaproszenie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej wykonała w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie polską prapremierę poematu Sylwii Plath „Lady Lazarus” Daryla Runswicka. Występowała w filharmoniach: Narodowej w Warszawie, Poznańskiej, Świętokrzyskiej, podkarpackiej, Lubelskiej, Sudeckiej, w Bolonii, w La Madeleine w Paryżu, w Santo Spirito in Sassia w Rzymie, w Centrach Chopinowskich w Sannikach i Szafarni, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Teatrze Studio w Warszawie, w Teatrze im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. Wraz z aktorem (prywatnie mężem) Dariuszem Jakubowskim tworzy Salony artystyczno-literackie.

 

Piotr Szafraniec kształcił się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego. W latach 2008 – 2013 studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, pod kierunkiem prof. Jerzego Sterczyńskiego. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Żaganiu, Gorzowie Wielkopolskim, Stalowej Woli, Krakowie, Warszawie. Z powodzeniem brał udział także w przesłuchaniach muzyki kameralnej i rozrywkowej, np. był finalistą XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, a także laureatem konkursu poświęconego pamięci Marka Grechuty. Występował w Filharmonii Narodowej w Warszawie wraz z orkiestrą Capella Cracoviensis, w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, a także m.in. w Europejskim Centrum Artystycznym w Sannikach, w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni, oraz w Pałacu w Radziejowicach. Koncertuje również za granicą (Włochy, Francja, Portugalia, Czechy, Austria).

Share