Fado project

Galeria:

Dwunastostrunowa gitara portugalska stanowi nieodłączny element muzyki fado. Jej specyficzne brzmienie i nieustający dialog z wokalistą, sprawiają, że trudno sobie wyobrazić fado bez udziału tego instrumentu. Wraz z rozwojem muzyki fado, gitara portugalska przekształciła się z instrumentu akompaniującego w instrument solowy, a wielu wirtuozów tego instrumentu stało się również twórcami utworów, które z upływem lat na trwałe weszły do wykonawczego kanonu muzyki fado. Na program koncertu składają się zarówno utwory pisane bezpośrednio na gitarę portugalską przez największych wirtuozów tego instrumentu : Carlosa Paredesa, Jose Nunesa , Casimiro Ramosa jak i opracowania tradycyjnych pieśni fado, stanowiących korzenie tego gatunku muzyki: Fado Major, Fado Menor czy Fado Mouraria. Nie zabraknie także instrumentalnych wersji najpopularniejszych pieśni fado, pochodzących z repertuaru Amalii Rodrigues, Marizy, czy Any Moury. Większość aranżacji koncepcyjnie oparta jest na charakterystycznym brzmieniu tradycyjnych portugalskich zespołów. Wykorzystanie klawiszowego syntezatora pozwoliło jednak w wielu przypadkach zastosować nowocześniejsze rozwiązania harmoniczne i w konsekwencji uzyskać bardziej współczesne brzmienie, doskonale wpasowujące się jednak w klimat tej muzyki .

  

Artyści

Piotr Lemański - gitara portugalska

Wiesława Lemańska - instrumenty klawiszowe

Program
Goncalo Paredes

Valce Triste

Carlos Paredes

No Cais das Colunas

Verdes Anos

Ballada de Coimbra

Canto de Amor

Sede & Morte

melodia tradycyjna

Fado menor 

Fado Mouraria

Casimiro Ramos

Ballada de Saudade

Max Sousa

Nem as Paredes Confesso

Raul Ferrao

Coimbra

Mario Pacheco

Ha Uma Musica du Povo

Jorge Gomes

Maio de 78 

Antonio Portugal

Valsa para um Tempo que Passou

Joao Villaert

Fado Falado 

Casimiro Ramos

Nocturno

Carlos Bonnet

Valsa Chilena

O Artystach

Wiesława Lemańska

absolwentka Wychowania Muzycznego na UKW w Bydgoszczy, w tej samej dziedzinie ukończyła również studia podyplomowe. Muzyczny pedagog i pianistka, miłośniczka muzyki klasycznej, jazzowej oraz folkowej.  Większą  część swojego  życia poświęciła popularyzacji muzyki wśród młodzieży . Obecnie od kilku lat towarzyszy mężowi w penetracji portugalskich klimatów, dokonując transkrypcji utworów fado na gitarę i instrumenty klawiszowe.

Piotr Lemański

jazzowy gitarzysta związany z muzyczną sceną od połowy lat 80-tych. Oprócz prowadzenia własnych zespołów ma na swoim koncie współpracę z większością muzyków stanowiących czołówkę polskiej sceny jazzowej, m. in. z Ewą Bem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Majewskim, Maćkiem Strzelczykiem, Kazimierzem Jonkiszem czy Lorą Szafran. Od 1994 roku prowadzi również klasę gitary na Wydziale Jazzu w słynnej warszawskiej Szkole Muzycznej im. F. Chopina przy ul. Bednarskiej. Tajniki jazzowej gry studiował u legendy polskiej gitary – Marka Blizińskiego. W naturalny sposób przejął jego estetykę i stał się kontynuatorem stylu swojego mistrza – pasją stało się penetrowanie jazzowej gitary zarówno jako instrumentu solowego jak i akompaniującego . Zafascynowany muzyką fado,  wykorzystując swoje kilkudziesięcioletnie muzyczne doświadczenie rozpoczął kilka lat temu intensywną naukę gry na gitarze portugalskiej i obecnie jest jednym z nielicznych koncertujących gitarzystów fado mieszkających w północnej części Europy.