Bieżący plan koncertów

Plan imprez kulturalnych organizowanych w Ośrodku Chopinowskim



Fado project

Piotr Lemański – gitara portugalska
Wiesława Lemańska – instrumenty klawiszowe
05 lutego 2022 (sobota) - 17:00

Bilety: 20 zł

Prosimy o wcześniejszą rezerwację.
ZASADY REZERWACJI
tel.: 56 682 79 30
e-mail: osrodek@szafarnia.art.pl


 

 

Chopin Bus

W programie:

Jorge Gomes
Maio de 78 
Carlos Paredes
Verdes Anos
Ballada de Coimbra
No Cais das Colunas
Sede & Morte
Canto de Amor 
Goncalo Paredes
Valce Triste
Armandinho
Fado Meditando
Antonio Portugal
Valsa para um Tempo que Passou
melodia tradycyjna
Fado menor 
Fado major
Fado Mouraria
Raul Ferrao
Coimbra
Mario Pacheco
Ha Uma Musica du Povo
Max Sousa
Nem as Paredes Confesso
Alain Qulman
Alfama
Jerzy Wasowski
Kalinowe Noce
Casimiro Ramos
Nocturno
Joao Villaert
Fado Falado 
Fado Mozart
Valsa Chilena
Casimiro Ramos
Ballada de Saudade
Jose Nunes
Variacioes em Am


Powrót


Dwunastostrunowa gitara portugalska stanowi nieodłączny element muzyki fado. Jej specyficzne brzmienie i nieustający dialog z wokalistą, sprawiają, że trudno sobie wyobrazić fado bez udziału tego instrumentu. Wraz z rozwojem muzyki fado, gitara portugalska przekształciła się z instrumentu akompaniującego w instrument solowy, a wielu wirtuozów tego instrumentu stało się również twórcami utworów, które z upływem lat na trwałe weszły do wykonawczego kanonu muzyki fado. Na program koncertu składają się zarówno utwory pisane bezpośrednio na gitarę portugalską przez największych wirtuozów tego instrumentu : Carlosa Paredesa, Jose Nunesa , Casimiro Ramosa jak i opracowania tradycyjnych pieśni fado, stanowiących korzenie tego gatunku muzyki: Fado Major, Fado Menor czy Fado Mouraria. Nie zabraknie także instrumentalnych wersji najpopularniejszych pieśni fado, pochodzących z repertuaru Amalii Rodrigues, Marizy, czy Any Moury. Większość aranżacji koncepcyjnie oparta jest na charakterystycznym brzmieniu tradycyjnych portugalskich zespołów. Wykorzystanie klawiszowego syntezatora pozwoliło jednak w wielu przypadkach zastosować nowocześniejsze rozwiązania harmoniczne i w konsekwencji uzyskać bardziej współczesne brzmienie, doskonale wpasowujące się jednak w klimat tej muzyki .

       Piotr Lemański – jazzowy gitarzysta związany z muzyczną sceną od połowy lat 80-tych. Oprócz prowadzenia własnych zespołów ma na swoim koncie współpracę z większością muzyków stanowiących czołówkę polskiej sceny jazzowej, m. inn.  z Ewą Bem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Majewskim, Maćkiem Strzelczykiem, Kazimierzem Jonkiszem czy Lorą Szafran. Od 1994 roku prowadzi również klasę gitary na Wydziale Jazzu  w słynnej warszawskiej Szkole Muzycznej im F.Chopina przy ul. Bednarskiej. Tajniki jazzowej gry studiował u legendy polskiej gitary – Marka Blizińskiego. W naturalny sposób przejął jego estetykę i stał się kontynuatorem stylu swojego mistrza – pasją stało się penetrowanie jazzowej gitary zarówno jako instrumentu solowego jak i akompaniującego . Zafascynowany muzyką fado,  wykorzystując swoje kilkudziesięcioletnie muzyczne doświadczenie rozpoczął kilka lat temu intensywną naukę gry na gitarze portugalskiej i obecnie jest jednym z nielicznych koncertujących gitarzystów fado mieszkających w północnej części Europy.

       Wiesława Lemańska – absolwentka Wychowania Muzycznego na UKW w Bydgoszczy, w tej samej dziedzinie ukończyła również studia podyplomowe. Muzyczny pedagog i pianistka, miłośniczka muzyki klasycznej, jazzowej oraz folkowej.  Większą  część swojego  życia poświęciła popularyzacji muzyki wśród młodzieży . Obecnie od kilku lat towarzyszy mężowi w penetracji portugalskich klimatów, dokonując transkrypcji utworów fado na gitarę i instrumenty klawiszowe.

Share