Koncepcja

21.06.2022

Koncepcja
Justyna Jażdżyk – fortepian
Michał Maślak – saksofon

25.06.2022

W najbliższą sobotę, 25 czerwca o godzinie 17 na szafarskiej scenie wystąpił duet Koncepcja, w którego skład wchodzą Justyna Jażdżyk – fortepian oraz Michał Maślak – saksofon. 

Zespół „Koncepcja” powstał z inicjatywy Michała Maślaka i Justyny Jażdżyk w marcu 2018 roku i od tego czasu prowadzi intensywną działalność koncertową. Muzycy nieustannie poszukują nowych środków wyrazu, aby wzmocnić autentyczność ekspresji wykonywanych utworów. Pianistka i saksofonista tworzą ambitny tandem, wyróżniający się wysokim poziomem artystycznym, pasją i nowoczesnością. Repertuar zespołu „Koncepcja” obejmuje zarówno utwory, będące kanonem literatury saksofonowej, lecz przede wszystkim kompozycje współczesne, a także utwory z pogranicza muzyki rozrywkowej oraz jazzu. Są to dzieła najbardziej znanych kompozytorów XIX i XX wieku, transkrypcje oraz utwory najnowsze, współczesne, napisane specjalnie dla nich, jak na przykład Sonata op. 87 Marcina Kopczyńskiego z 2018 r., której prawykonanie miało miejsce podczas II-go Polskiego Kongresu Saksofonowego w Warszawie jesienią 2018 roku. Justyna Jażdżyk oraz Michał Maślak występowali jako zespół m.in. w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach XI Międzynarodowego Festiwalu Saksofonowego, na II Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej w Pałacu w Ostromecku, w Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana, w Akademii Sztuki w Szczecinie, w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w Auli Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Dorobek artystyczny zespołu „Koncepcja” wzbogaca również udział w niecodziennym wydarzeniu, jakim był mini-recital w auli Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, podczas uroczystości nadania tytułu doktora honoris causa UMK laureatowi Nagrody Nobla prof. R.F. Engle. Zaciekawić może fakt, że saksofon na którym gra Michał Maślak to instrument z 1934 roku, bardzo zbliżony budową do egzemplarzy, produkowanych przez Adolfa Saxa w II poł. XIX wieku, co w połączeniu z ustnikiem wzorowanym na oryginalnym patencie konstruktora, daje rzadko spotykany efekt sonorystyczny: ciepłe, miękkie i pełne brzmienie, będące rzadkością na dzisiejszych estradach.

W programie koncertu znalazły się utwory Andre Waigneina, Williama Grant Stilla, Erwina Schulhoffa, Amy Quatea, Johna Williamsa.

 

 

 

Share