19 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży Szafarnia 2011

INFORMACJE DLA UCZESTNIKÓW

19 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży organizowany jest przez Ośrodek Chopinowski w Szafarni, instytucję kultury województwa kujawsko – pomorskiego.


Idea szafarskich Konkursów Pianistycznych narodziła się w 1992 roku. Odbył się wtedy pierwszy Konkurs o zasięgu krajowym, kolejne miały już charakter międzynarodowy. Dla wielu młodych pianistów były pierwszym krokiem do muzycznej kariery.


W skład jury Konkursu wchodzą wybitni pianiści i pedagodzy z Polski i z zagranicy. Biorą w nim udział młodzi pianiści w wieku od 6 do 18 lat, swój program prezentują w czterech kategoriach wiekowych (pierwsza – do lat 10, druga – do lat 13, trzecia – do lat 16, czwarta – do lat 18). Konkurs jest otwarty dla pianistów nie będących uczniami Państwowych Szkół Muzycznych. W Konkursie nie mogą brać udziału laureaci I nagrody poprzedniej edycji.

Stało się już tradycją, że młodzi pianiściz Europy i całego świata pojawiają się w maju w Szafarni, aby szukać inspiracji w tych samych zakątkach ziemidobrzyńskiej, które wpłynęły na wrażliwość muzyczną Fryderyka Chopina. Bez wątpienia w Szafarni dźwiękichopinowskich mazurków i preludiów, kryją w sobie szczególną siłę ekspresji. Zwłaszcza, gdy do fortepianu zasiadają młodzi pianiści ze wszystkich stron świata, którzy mają okazję przekonać się, że muzyka to coś więcej niż zgrabna technika.

Są oni największym skarbem Szafarni, przybywają tu, aby smakować wrażenia muzyczne, rozwijać swoje zdolności i talenty podczas warsztatów prowadzonych przez znakomitych profesorów z całej Europy i ciągle na nowo odkrywać pasjonujące życie i twórczość Chopina. Witam serdecznie wszystkich uczestników kolejnej – już 19-stej – edycjiMiędzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina dla Dzieci iMłodzieży. Z roku na rok rośnie zainteresowanie uczestnictwem w naszymkonkursie, powiększa się grono życzliwych przyjaciół, na których pomoc izaangażowanie możemy zawsze liczyć, ale także nagrody i perspektywy koncertów w wielu miastach europejskich. Cieszy nas, że w tym roku, po raz pierwszy w historii, mamy tak liczną reprezentację młodych pianistów spoza Polski, co sprawia, że stajemy się coraz lepiej rozpoznawaną marką muzyczną w Europie i chętnie odwiedzaną instytucją kultury. Wszystkim uczestnikom życzę satysfakcji z muzycznych rywalizacji, natomiast melomanom i gościom smakowania muzyki Chopina, wiecznie żywej iuniwersalnej, która nie zna ograniczeń wieku i czasu.

Agnieszka Brzezińska
Dyrektor Ośrodka Chopinowskiego w Szafarni


NAGRODY
PIENIĘŻNE

pierwsza grupa:
I nagroda 600 € / II nagroda 400 € / III nagroda 200 €

druga / trzecia / czwarta grupa:
I nagroda 1000 € / II nagroda 500 € / III nagroda 300 €

SPECJALNE
– Nagroda Konserwatorium Muzycznego im. Pablo Sarasate w Pampelunie (Hiszpania) -koncert w Pampelunie — wyboru dokonuje jury.
– Nagroda Konsula Rzeczypospolitej Polski ej w Nawarze, kraju Basków i La Roja Angela Tellechea Goyena — koncert w wybranym mieście w Hiszpanii.
– Nagroda Rekt ora Akademii Muzycznej im. F Nowowiejskiego w Bydgoszczy za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego.
– Nagroda Fundacj i im. György’a Ferenczy’ego z Budapesztu — koncert w Budapeszcie – wyboru dokonuje przedstawiciel Fundacji.
– Nagroda Fundacji im. György’a Ferenczy’ego z Budapesztu za najlepsze wykonanie mazurków Fryderyka Chopina.
— Kurs Mistrzowski w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni (czerwiec 2011) – wyboru dokonuje Dyrektor Ośrodka Chopinowskiego.

PROGRAM KONKURSU

19 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży organizowany jest przez Ośrodek Chopinowski w Szafarni, instytucję kultury województwa kujawsko - pomorskiego.


OBOWIĄZUJĄCY PROGRAM
Pierwsza grupa /czas wykonania - do 12 min./
1. Jan Sebastian Bach  jeden wybrany utwory ze zbiorów „Łatwe utwory” ,Drobne utwory” lub inny utwór tego kompozytora
2. Fryderyk Chopin – Polonez g-moll z 1817r , Polonez B-dur z 1817r.,Polonez As-dur z 1821r.
3. Dowolny utwór o charakterze wirtuozowskim

Druga grupa /czas wykonania - do 15 minut /
1. Jan Sebastian Bach, jeden utwór do wyboru wg uznania nauczyciela
2. Fryderyk Chopin jeden z utworów zamieszczonych w zbiorze „Drobne utwory”(PWM)
3.Dowolny utwór o charakterze wirtuozowskim.

Trzecia grupa  /czas wykonania - do 25 min./
1. Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven  Allegro sonatowe do wyboru jeden.
2. Fryderyk Chopin: dowolnie wybrany Walc spośród następujących: As-dur op.69 nr1, Ges-dur op.70 nr1, f-moll op.70 nr 2, Des-dur op.70 nr 3, e-moll op. pośm. (w wydaniu Paderewskiego) nr 14, Es-dur op. pośm. W wydaniu Paderewskiego nr 17, oraz 2 Walce Es-dur i a-moll (PWM 2 zapomniane utwory).
3.Fryderyk Chopin wybrany Mazurek spośród wymienionych: cis-moll op.6 nr2, B-dur op.7 nr 1, a-moll op.7 nr 2, f-moll op.63 nr 2, g-moll op.67 nr 2, a-moll op.67 nr4, F-dur op.68 nr 3, f-moll op.68 nr4, oraz 2 mazurki bez opusu B-dur i As-dur ( w wydaniu Paderweskiego figurują jako nr52 i 58)
4. Jeden wybrany utwór o charakterze wirtuozowskim

Czwarta grupa  /czas wykonania - do 35 minut/
1. J.Haydn, W.A.Mozart, L.van Beethoven do wyboru Al.legro sonatowe jeden utwór
2. Fryderyk Chopin  wybrany Nokturn spośród wymienionych: b-moll op9, F-dur op.15, Fis-dur op.15, As-dur op. 32, g-moll op.37, cis-moll op.27, Des-dur op. 27
3. Fryderyk Chopin – Mazurek a-moll op.17 nr 4 (utwór obowiązkowy)
4. Dowolny jeden utwór o charakterze wirtuozowskim w tym Etiuda, F. Chopina
5. Jeden utwór F. Chopina d wyboru spośród następujących: Impromptu, Scherzo, Ballada, Kołysanka, Barcarolla.
6. Specjalna nagroda dla uczestnika wykonującego część  I lub III Koncertu e –moll, albo I lub III część Koncertu f-moll Fryderyka Chopina wraz z kwartetem smyczkowym. Jest to wymienna część programu za utwory dowolne.
7. Dla chętnych specjalna nagroda Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy  poza programem obowiązkowym za najlepsze wykonanie utworów K. Szymanowskiego - jedno Preludium op.1 oprócz 3,6

05.05. 2011 ( czwartek) - godz. 18:00 

Inauguracja Konkursu

Kevin Kenner
- recital fortepianowy

prowadzenie: Urszula Guźlecka

w programie:
F. Chopin
Nocturne e-moll
Andante Spinato
Grande Polonaise op.22
Lento con gran espressione cis-moll
Baracole Fis-dur op.60

F. Schubert - F. Liszt
Gretchen am Spinnrade
Ständchen

F. Chopin - F. Liszt
Życzenie
Moja Pieszczotka

G. Verdi - F. Liszt
Rigoletto Paraphrase

Kevin Kenner

6.05 - 08.05 ( piątek - niedziela) 

Przesłuchania Konkursowe

Gr. Pierwsza:  pt. 6 maja  / 9:00 – 12:00 /
Gr. Druga:  pt. 6 maja  / 12:00 – 19:00 /
Gr. Trzecia:  sob. 7 maja  / 9:30 – 20:00 /
Gr. Czwarta:  niedz. 8 maja  / 10:00 – 16:00 /

wstęp wolny!

08.05.2011 (niedziela) - godz. 17:00

Plenerowy Koncert Laureatów

Wręczenie nagród
oraz

Paweł Wakarecy

/ Laureat XVI Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2010 /

wstęp wolny!

Paweł Wakarecy

Konkurs dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Kujawsko Pomorskiego

 

MULTIMEDIA


FILM:

Inauguracja XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina dla Dzieci i Młodzieży Szafarnia 2011. W programie: Chopin Nocturn e-moll Andante spianato i Grande Polonaise brillante, Op.22 Chopin Lento con gran espressione cis-moll Barkarola Fis-dur op. 60 Schubert-Liszt: Gretchen am Spinnrade Staendchen Chopin-Liszt 2: Życzenie Moja Pieszczotka Verdi-Liszt Rigoletto Paraphrase

Galeria - fot. Tomasz i Gosia Sieraccy:

6-8.05. 19 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny dla Dzieci i Młodzieży

Galeria - fot. Tomasz i Gosia Sieraccy:

JURORZY


W tegorocznej edycji konkursu wzięło udział ponad 50 młodych pianistów. Po trzech dniach przesłuchań Jury w składzie:
Maria Murawska – Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy – przewodnicząca
Kevin Kenner – Royal College of Music, Londyn
Fermin Bernetxea – Konserwatorium Muzyczne im. P.Sarasate, Pampeluna
Jan Maarten van der Mark  – Konserwatorium Muzyczne w Rotterdamie, Holandi
Louise Forand-Samson – Dyrektor artystyczny Club Musical de Québec, Kanada
Andrzej Tatarski – Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznani
Grzegorz Kurzyński – Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławi

O JURORACH
Maria Murawska – rektor i wykładowca w klasie fortepianu na Akademii
Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.  Od wielu lat angażuje się w prace jury konkursów pianistycznych, jest również członkiem zarządu Bydgoskiego Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego. Oprócz działalności edukacyjnej prowadzi ożywioną działalność koncertową, występując jako solistka i kameralistka. Ma na swoim koncie nagrania utworów F. Chopina i I. J. Paderewskiego dla archiwum Polskiego Radia. Studia pianistyczne rozpoczęła w PWSM w Poznaniu, a od roku 1978 kontynuowała je w PWSM w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Godziszewskiego.  Swoje umiejętności doskonaliła na kursie pianistycznym w Weimarze (1980) pod kierunkiem prof. Ludwiga Hoffmanna oraz podczas stażu w Rosyjskiej Akademii Muzyki w Moskwie (1996) pod kierunkiem Wiery Nosiny.
Kevin Kenner - prowadzi klasy fortepianu i muzyki kameralnej w
Royal College of Music w Londynie. Od wielu lat zasiada w jury w prestiżowych konkursów pianistycznych w Azji, Europie i Stanach Zjednoczonych. W roku 2010  był jurorem na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Urodził się w południowej Kaliforni. Naukę gry na fortepianie rozpoczął u Krzysztofa Brzuzy. Jako nastolatek przyjechał  do Polski, gdzie profesor Ludwik Stefański przygotował go do wzięcia udziału w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980), na którym otrzymał nagrodę specjalną dla bardzo obiecującego artysty.  Głównym laureatem Konkursu Chopinowskiego zostaje w 1990 – zdobywa drugie miejsce (pierwszego nie przyznano), Nagrodę Publiczności  i nagrodę za najlepsze wykonanie Poloneza. W tym samym roku na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie zdobywa Brązowy Medal. Osiągnięcia Kevina Kennera  zostały docenione przez  krytyków na całym świecie. Został okrzyknięty „jednym z najwybitniejszych amerykańskich pianistów ostatnich lat” (Howard Reich, Chicago Tribune), „…który reprezentuje klasę tak wielkich chopinistów jak Rubinstein, Benedetti-Michelangeli i Dinu Lipatti" (Winfried Wild, Schwaebische Zeitung, Niemcy). Adrian Jack z gazety London Independent  uznał wykonanie Kennera Ballad Chopina  jako „…najlepsze wykonanie czterech Ballad Chopina jakie kiedykolwiek słyszał w sali koncertowej”. Pianista jest  silnie związany z Polską, o której mówi że jest jego drugim domem.  Mieszkał  tu dwukrotnie: pięć miesięcy w 1980 r i od 2002 do 2003.
Fermin Bernetxea - jest wykładowcą w Konserwatorium Muzycznym im.
Pablo Sarasate w hiszpańskiej Pampelunie.  Jako pianista uczestniczył w najważniejszych festiwalach muzycznych w Hiszpanii, m.in.: w Międzynarodowym  Festiwalu  Muzyki Współczesnej w Alicante, ENSEMS w Walencji, Nowym Baskijskim Seminarium Muzycznym w San Sebastian, w festiwalu Muzyka naszego Wieku w Madrycie. Jest Laureatem wielu nagród m.in. Nagrody dla najlepszego interpretatora muzyki współczesnej  w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Xaviera Montsalvatge. Swoje studia pianistyczne ukończył w Konserwatorium Muzycznym im. Pablo Sarasate w Pampelunie, studiował również w Stanach Zjednoczonych w Hartt-School.
Jan Maarten van der Mark - pochodzi z Holandii, ale wykłada w
Konserwatorium Muzycznym w hiszpańskiej Pampelunie. Obowiązki profesora dzieli z koncertowaniem. Od 1999 współtworzy Trio Europa, wraz z Elizą Lopez i Klaudią Gabrieli, występuje również w duecie Dúo López-van der Mark, które ostatnio zdobyło nagrodę na III Konkursie Muzyki Kameralnej Guadamora w Kordobie. Ma na swoim koncie nagrania radiowe m.in dla radia holenderskiego HNOS i hiszpańskiego RNE. Przed przyjazdem do Pampeluny związany był z Konserwatorium Muzycznym w Rotterdamie, gdzie pracował jako asystent i pianista – akompaniator. Swoje studia pianistyczne ukończył właśnie w Konserwatorum w Rotterdamie, w klasie prof. Ludmily Baslawskaya. Po ukończeniu studiów został stypendystą Rządu Holenderskiego i dzięki temu swoje umiejętności pianistyczne doskonalił również w Moskwie, pod kierunkiem Vladimira Tropa.
Grzegorz Kurzyński – jest wykładowcą  w klasie fortepianu
w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, a od 2002 jej rektorem. Od wielu lat bierze udział w pracach jury międzynarodowych i krajowych konkursów pianistycznych.  Jest również ekspertem od tworzenia standardów na kierunkach instrumentalistyka, jazz i muzyka estradowa oraz członkiem zarządu sieci europejskich uczelni artystycznych Chain of Music and Dance (CHAIN) oraz Polifonia Tuning working group w ramach Association Europeenne des Conservatoires, Academies de Musique et Musikhochschulen (AEC).  Działalność edukacyjną dzieli z koncertową: występował w krajach Europy, Ameryki i Australii.  Studia pianistyczne rozpoczął w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu (1972). Studiował również w Królewskim Konserwatorium w Brukseli oraz w Juilliard School of Music w Nowym Jorku w klasie prof. Josepha Kalichsteina i prof. Abbey Simona. Tytuł naukowy prof. sztuk muzycznych zdobył w 1992.
Andrzej Tatarski – prowadzi klasę fortepianu w  Akademii Muzycznej
im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Od wielu lat bierze udział w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz muzyki kameralnej.  Poza angażowaniem się w działalność edukacyjną, publikuje, nagrywa, a przede wszystkim koncertuje.  W jego repertuarze najistotniejszą rolę odgrywają utwory kompozytorów polskich XIX i XX wieku, szczególnie Karol Szymanowski, lecz równie chętnie umieszcza w nim kompozytorów z kręgu muzyki francuskiej np. Oliviera Messiaena. Profesor występował w krajach Europy, Ameryki i Azji. Swoje studia pianistyczne ukończył na Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Olgi Iliwickiej -Dąbrowskiej, a umiejętności doskonalił w Paryżu pod kierunkiem prof. Vlado Perlemutera.
Louise Forand-Samson - jest nierozerwalnie związana z życiem
muzycznym Quebecu. Od ponad 40 lat wykonuje nieocenioną pracę jako dyrektor artystyczny Club Musical de Québec (Klub Muzyczny Quebecu). Była odpowiedzialna za rozwój i międzynarodową promocję cenionej w Kanadzie orkiestry Violonsdu Roy (Skrzypce Króla), a latach 1990-2000 podjęła się współkierownictwa artystycznego Międzynarodowego Festiwalu w Lanaudière. Z wykształcenia pianistka, przez 25 lat zajmowała się także nauczaniem w Konserwatorium Muzycznym w Quebecu. Jako uznana pianistka koncertująca, odbyła także liczne tournée w Quebecu i Kanadzie oraz wielu krajach Europy. Jako członek wielu jury w Radzie Artystycznej Kanady i Radzie Muzycznej Quebecu, uczestniczy regularnie w konferencjach i konkursach organizowanych w Europie, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. W Polsce Louise Forand-Samson ceniona jest za aktywną współpracę z Towarzystwem Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. 3 czerwca 2010, premier Quebecu, Jean Charest, przyznał Louise Forand-Samson jedno z najwyższych odznaczeń rządowych Prowincji Quebecu — Wielki Narodowy Order Oficerski.

LAUREACI

Grupa pierwsza:
I nagroda Kamila Sacharzewska (Polska)
II nagroda Adrian Złotkowski (Polska)
III nagroda Simona Sleiteryte (Litwa)

Wyróżnienie: Michał Kopeć (Polska)

Grupa druga:
I nagroda Ignas Maknickas (Litwa)
II nagroda Robert Maciejowski (Polska)
II nagroda Marin Chiba (Japonia)
III nagroda Zofia Satała (Polska)

Wyróżnienie: Barbara Sybilska (Polska) Oleksy Doroshenko (Ukraina) Justas Maknickas (Litwa) Maria Zdziebkowska (Polska)

Grupa trzecia: 
I nagroda Giorgio Trione Bartoli (Włochy)
II nagroda Renon Chiba (Japonia)
III nagroda Adam Goździewski (Polska)

Wyróżnienia: Specjalne dla Evgeny Zaretsky (Rosja) Zuzanna Pietrzak (Polska) Wojciech Kruczek (Polska) Katarzyna Maria Wit (Polska) Karolina Maria Lindert (Polska)

Grupa czwarta: 
I nagroda Artur Haftman (Polska)
II nagroda Aleksandra Pilipczuk  (Polska)
III nagroda  Zuzanna Basińska  (Polska)
Wyróżnienie: Edwin Szwajkowski (Polska)

 
Share