Archiwum



Źródło. Norwidowska rzecz o Romantyzmie

Dariusz Jakubowski – aktor, koncepcja, reżyseria
Katarzyna Thomas – sopran
Piotr Szafraniec – fortepian
10 września 2022 (sobota) - 17:00
Chopin Bus

Rok 2021 był Rokiem Norwidowskim, przypominał on i ponownie odkrywał twórczość polskiego wieszcza. 2022 rok ogłoszony został rokiem Romantyzmu Polskiego i jest znakomitą okazją do kontynuacji odnalezienia się w źródłach naszej kulturowej tożsamości. Każda kultura ma swój punkt odniesienia, dzięki któremu się rozwija, do którego się odwołuje, który dekonstruuje, który ją odżywia i z którym  się „boryka”. I tak jak twórczość Williama Szekspira jest motorem rozwoju dla kultury anglosaskiej, tak archetypiczna moc dziedzictwa Romantyzmu polskiego jest ożywczym źródłem naszej tożsamości. Pojednać idealność w realności – podstawowe hasło naszego Romantyzmu, jakże inne od estetyzmów europejskich, a także pointa z Marionetek: Zapomnieć ludzi, a bywać u osób, motyw świadomego stawania się, kultywowania własnych potencjałów, talentów – to tematy naszych poetycko-muzycznych rozważań, wokół których skupimy się wraz z publicznością tego wieczoru. Bo publiczność w tym wydarzeniu nie jest tylko biernym obserwatorem, ale integralną częścią spotkania. Prawdziwa poezja i muzyka oczyszcza drogę do źródła prawdy, dobra i piękna. Skorzystajmy wspólnie z tej szansy. Zapraszamy na niezwykłe wydarzenie, na poetycko-muzyczne spotkanie pt. Źródło. Obok poezji Norwida (tytułowego Źródła, malarsko profetycznej wizji rodem z Hieronima Boscha, uchodzącego za odpowiedź na Baudelaire’owskie Kwiaty zła, Litanii, Marionetek, Promethidiona, Psalmów psalm i W Weronie), usłyszymy wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (skromnie zwykł mawiać, że jest tylko naczyniem, które czasem wypełnia twórczy geniusz Norwida czy Słowackiego). Pojawi się też oczywiście powinowaty duch i przyjaciel z poetyckim hołdem i profetyczną wizją, czyli Zygmunt Krasiński. Będzie też fragment pamiętnika Zofii Kossak, a także Williama Blake, zaś muzyka Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta, Johanna Sebastiana Bacha, Franza Schuberta, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Erika Satie dopełni atmosfery wieczoru. Przyjaciele i współcześni twierdzili, że jego twórczość będzie może zrozumiana za sto lat. Rok 2022, Rok Romantyzmu Polskiego, jest na to znakomitą szansą. Zapraszamy Państwa na koncertowe spotkanie artystyczne pt.  Źródło, by zweryfikować ten pogląd.


Powrót


Dariusz Jakubowski jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Związku Artystów Scen Polskich w latach 2006-2014. Od 1984 r. przez dwadzieścia osiem lat był aktorem warszawskiego Teatru Studio, gdzie jako student IV roku PWST debiutował w Affabulazione Piera Paolo Passoliniego w reżyserii Tadeusza Łomnickiego. Oficjalny debiut to Przedstawienie pożegnalne P. Mullera w reżyserii Bogusława Lindy. Spektakl ten nagrodzono na Festiwalu Ateny stolicą kulturalną Europy w 1985 r. Z teatrem odbył szereg tournée artystycznych. Występował na prestiżowych scenach (np. Teatr na Tagance w Moskwie, paryska Olympia) i festiwalach teatralnych w Europie, a także w Izraelu, Australii, Japonii, na Tajwanie i w Singapurze. W Teatrze Studio współpracował m.in. z reżyserami: Jerzym Grzegorzewskim, Mariuszem Trelińskim, Guido de Moor, Peterem Schweitzerem, Jerzym Kaliną, Leszkiem Mądzikiem, Maciejem Wojtyszko, Agnieszką Lipiec-Wróblewską, Zbigniewem Brzozą, Magdaleną Łazarkiewicz, Agatą Duda-Gracz, Stasysem Eidrigeviciusem, Grzegorzem Bralem. Owocem zainteresowań i współpracy z teatrem niezależnym jest m.in. występ w roli Dionizosa w Bachantkach Eurypidesa na offowej scenie Southwark Playhouse w Londynie i na Festiwalu M. Czechowa w Forest Row w Anglii. Dariusz Jakubowski współpracuje z filmem niezależnym, uczestniczy w działaniach performatywnych na styku teatru, muzyki alternatywnej i sztuk wizualnych (np. na zaproszenie Kawalerów Błotnych brał udział w spektaklu muzycznym Kawalerowie w raju w ramach Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne). Brał udział w produkcjach filmowych takich reżyserów, jak Krzysztof Kieślowski, Andrzej Konic, Janusz Majewski, Andrzej Trzos-Rastawiecki, Feliks Falk, Wojciech Wójcik, Jerzy Zalewski, Witold Orzechowski, Michał Rosa, Bogusław Wołoszański, Piotr Wereśniak, Maciej Ślesicki. Popularność i sympatię wśród szerokiej widowni przyniosły mu role w filmach fabularnych i serialach telewizyjnych. Dariusz Jakubowski jest zapraszany do współpracy przez filharmonie i orkiestry symfoniczne. W Filharmonii Narodowej w Warszawie wykonał z Orkiestrą FN pod batutą Łukasza Borowicza partie narratora w Pocałunku wieszczki Strawińskiego, w  Historii Babara Poulenca i Najbardziej niewiarygodnej historii Wernera. Realizował także partię narratora w Impresji na początek drogi Buczyńskiego z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej. W Filharmonii Śląskiej w Katowicach wykonał z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej partię narratora w Piotrusiu i wilku Prokofiewa. Z Orkiestrą Sinfonia Varsovia realizował partię narratora w oratorium Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Haydna, zaś na Festiwalu La Folle Journee partię narratora w Historii żołnierza Strawińskiego. Zapraszany do udziału w uroczystych koncertach TVP, np. Moją Ojczyzną jest Polska podziemna czy Koncert wigilijny z udziałem pary prezydenckiej. Jest twórcą spektakli łączących muzykę i słowo, które prezentował m.in. w Rzymie pod honorowym patronatem Ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej, w Teatrze Studio w Warszawie, Teatrze Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, Filharmoniach: Narodowej, Podkarpackiej, Sudeckiej i Świętokrzyskiej, na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, na Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Muzeum Literatury w Warszawie. Dla Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej tworzył autorskie programy muzyczno-literackie. Prowadzi warsztaty aktorskie. Wraz ze śpiewaczką Katarzyną Thomas jest twórcą Artystycznych Salonów.

Katarzyna Thomas – jej zainteresowania i technika wokalna pozwalają na wykonywanie szerokiego repertuaru od późnego renesansu, aż po współczesność. Występowała na wielu festiwalach m. in. na: Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Portretach Kompozytorów, Festiwalu Chopiniana w Łazienkach Królewskich w Warszawie, Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dokonywała nagrań i koncertowała z Zespołem Muzyki Dawnej LEGE ARTIS, którego była współzałożycielką. Koncertowała w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech i Szwajcarii. Zainteresowanie zaś teatrem zaowocowało występem w realizacji Bachantek Eurypidesa na londyńskiej scenie Sauthwark Playhouse i na Festiwalu Michaiła Czechowa w Forest Row (Sussex). Brała udział w prawykonaniach utworów kompozytorów współczesnych. Brała udział w muzykologicznej rekonstrukcji Kyrie e Gloria alla Pastorale Giovanni Riccieriego pod dyr. prof. Giorgio Piombiniego na Festiwalu Muzycznym w Bolonii. Na zaproszenie Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej wykonała w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie polską prapremierę poematu Sylwii Plath „Lady Lazarus” Daryla Runswicka. Występowała w filharmoniach: Narodowej w Warszawie, Poznańskiej, Świętokrzyskiej, podkarpackiej, Lubelskiej, Sudeckiej, w Bolonii, w La Madeleine w Paryżu, w Santo Spirito in Sassia w Rzymie, w Centrach Chopinowskich w Sannikach i Szafarni, na koncertach Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, w Teatrze Studio w Warszawie, w Teatrze im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. Wraz z aktorem (prywatnie mężem) Dariuszem Jakubowskim tworzy Salony artystyczno-literackie. 

Piotr Szafraniec kształcił się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego. W latach 2008 – 2013 studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, pod kierunkiem prof. Jerzego Sterczyńskiego. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Żaganiu, Gorzowie Wielkopolskim, Stalowej Woli, Krakowie, Warszawie. Z powodzeniem brał udział także w przesłuchaniach muzyki kameralnej i rozrywkowej, np. był finalistą XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, a także laureatem konkursu poświęconego pamięci Marka Grechuty. Występował w Filharmonii Narodowej w Warszawie wraz z orkiestrą CapellapCracoviensis, w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie, a także m.in. w Europejskim Centrum Artystycznym w Sannikach, w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni, oraz w Pałacu w Radziejowicach. Koncertuje również za granicą (Włochy, Francja, Portugalia, Czechy, Austria).

Share