Edycja VII 2023/2024
Zapraszamy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (od 4 do 10 lat) na zajęcia umuzykalniające
pt. "Rytmika u Fryderyka".
Zapisy będą trwały od 16 sierpnia do 7 września na miejscu, w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni.
W dniu zapisów należy złożyć wypełnioną dokumentację i dokonać opłaty wpisowej w wysokości 50 zł w sekretariacie Ośrodka.
Zajęcia z rytmiki są oparte przede wszystkim na zabawach muzyczno-ruchowych, podczas których dzieci: śpiewają, poruszają się do rytmu, grają na instrumentach, tańczą.
Rytmika uczy dzieci wyczuwać i słyszeć rytm, a także świadomie przeżywać muzykę. Zarówno muzyka, ruch, jak i taniec mają działanie terapeutyczne oraz relaksacyjne, a także pozwalają dzieciom wyrazić siebie poprzez zapoznanie się z różnymi gatunkami muzyki. Dzieci, które regularnie uczęszczają na zajęcia z muzyki czy rytmiki, są bardziej inteligentne, co niejednokrotnie potwierdzały badania naukowe. Dodatkowo rytmika poprawia zdolność do uczenia się języków obcych. Wysoko wykwalifikowana kadra w kierunku muzyczno-pedagogicznym dostosowuje program zajęć odpowiednio do pór roku, okresów świątecznych, czy ważnych wydarzeń o charakterze historycznym.
Dzieci oprócz dobrej zabawy czerpią z zajęć wiele korzyści, takich jak:
wykształcenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
zdolność do rozpoznawania wielu różnych dźwięków,
zdobycie zdolności muzycznych,
poprawa pamięci wzrokowej i słuchowej,
rozwijanie zdolności koncentracji i skupienia uwagi,
zdobycie sprawności umysłowych,
kształtowanie samodzielności dziecka,
ćwiczenie umiejętności pracy w grupie
obycie dziecka z występami publicznymi.
Za nami pierwsza rytmiczna rozgrzewka i Zajęcia Inaugurujące Rytmikę u Fryderyka w roku 2023/2024. Dzisiejszym spotkaniem rozpoczęliśmy sezon jesienno - zimowy zajęć umuzykalniających. Licznie przybyłe dzieci z ciekawością i zadziwieniem uczestniczyły w pierwszych zajęciach po wakacyjnej przerwie.
Edycja VI/2023
Data zajęć |
Tematy spotkań |
28.01.2023 |
Koncert Szafarskie Talenty |
18.02.2023 |
„Dzikie osły”; „Żółwie” - Tempo szybkie czy wolne? Nauka piosenki: Podajmy sobie ręce! |
4.03.2023 |
Przypomnienie piosenki z poprzednich zajęć. „Słoń i kangury” Dynamika, metrum – akcent. Rejestr niski. Barwa – kontrabas. Walc. Artykulacja, dźwięki krótkie i długie, zmienne tempo. Nauka piosenki: Idzie raczek-nieboraczek |
18.03.2023 |
Przypomnienie piosenki z poprzednich zajęć. „Akwarium” Odczuwanie dynamiki, budowy utworu, rejestru wysokiego, kolorystyki. „Osobistość z długimi uszami” Nastroje w muzyce. Nauka piosenki: Pluszowy zając |
1.04.2023 |
Przypomnienie piosenki z poprzednich zajęć. „Kukułka”; „Ptaszarnia” Motyw melodyczny. Kierunek melodii. Instrument dęty klarnet i flet Nauka piosenki: Kolorowe kredki |
15.04.203 |
Przypomnienie piosenki z poprzednich zajęć. „Pianiści” Forte, piano. Solo i z orkiestrą. Dźwięki coraz wyższe i coraz niższe. Nauka piosenki: Piosenka czyścioszków |
29.04.2023 |
Zajęcia utrwalające: powtórzenie wszystkich nauczonych piosenek. Zabawy integracyjne. |
13.05.2023 |
Zajęcia w plenerze: zabawy integracyjne |
3.06.2023 |
Próba do koncertu Szafarskie Talenty |
10.06.2023 |
Próba do koncertu oraz podsumowanie zajęć. Ognisko. |
17.06.2023 |
II Koncert Szafarskie Talenty |
Edycja V/2022
W sobotę 1 października odbyły się pierwsze zajęcia z cyklu RYTMIKA U FRYDERYKA.
Zajęcia umuzykalniające adresowane są do dzieci w wieku przedszkolnym. To nauka poprzez wspólną zabawę przy muzyce, stopniowe wprowadzanie dzieci w świat muzyki, a także kształtowanie dziecięcej wrażliwości i pobudzanie wyobraźni. Zajęcia stanowią połączenie zabawy, śpiewu, gry na instrumentach i ekspresji ruchowej. Podczas spotkań dzieci uczą się poruszać zgodnie z muzyką w zabawie i tańcu, śpiewać, słuchać muzyki, grać na prostych instrumentach perkusyjnych. W formie zabawy dzieci mają kontakt z muzyką wykonywaną głównie na żywo, a także poznają proste pojęcia muzyczne.
Za nami ostatnie w tym roku zajęcia umuzykalniające "Rytmika u Fryderyka". Dzisiejsze spotkanie miało szczególny, świąteczny charakter. Z tej okazji dzieci do wspólnej zabawy przy muzyce oraz piosenkach o zimie i świętach, zaprosiły swoich rodziców.
Wszyscy ochoczo włączyli się do muzycznych zadań, zamieniając się w roztańczone śnieżynki, rozśpiewane renifery i muzykujące pingwinki. Jedno jest pewne, dzięki dzisiejszym zajęciom wiemy, po kim dzieci odziedziczyły muzyczne zdolności. Drodzy rodzice byliście wspaniali!
Milusińscy mieli również okazję spróbować swoich sił przed kamerą. Wraz z dziećmi nagrywaliśmy bardzo ważny materiał filmowy - jaki? Przekonacie się Państwo niedługo, prosimy bacznie śledzić naszą stronę. Mali aktorzy poradzili sobie wyśmienicie, dlatego z tym większym zniecierpliwieniem oczekujemy na wynik końcowy naszej pracy.
Na wszystkie dzieci czekały pod szafarską choinką upominki, przyniesione przez wyjątkowego gościa.
Edycja IV/2022
Muzyka ma działanie pedagogiczne i wpływa na sferę poznawczą. Nauka gry na instrumentach aktywizuje obie półkule mózgu, co przyczynia się do poprawy pamięci, zdolności uczenia się, zwiększa uwagę u dzieci. Muzyka w połączeniu z ruchem, np. klaskaniem czy marszem, pobudza do myślenia i ułatwia maluchom zapamiętywanie nowych informacji. Dlatego w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni odbyły się zajęcia umuzykalniające dla najmłodszych pod nazwą „ Rytmika u Fryderyka”, była to czwarta edycja tego projektu.
Od stycznia do czerwca 2022 roku dzieci spotykały się w Szafarni na rytmice, którą prowadzili Pan Marcin Mackiewicz wraz z Panią Kingą Łęgowską. Finał odbył się 11 czerwca podczas koncertu „ Szafarskie Talenty”. Dzieci z grupy rytmicznej zaśpiewały piosenkę „ Do Szafarni wpadły nutki”.
Edycja III/2016
Zajęcia umuzykalniające dla przedszkolaków RYTMIKA U FRYDERYKA
Zajęcia rytmiczne to nauka poprzez wspólną zabawę przy muzyce. Stopniowe wprowadzanie dzieci w świat muzyki, a także kształtowanie dziecięcej wrażliwości i pobudzanie wyobraźni. Zajęcia umuzykalniające dla dzieci to połączenie zabawy, śpiewu, gry na instrumentach i ekspresji ruchowej. Podczas spotkań dzieci uczyły się poruszać zgodnie z muzyką w zabawie i tańcu, śpiewać, słuchać muzyki, grać na prostych instrumentach perkusyjnych. W formie zabawy poznawały proste pojęcia muzyczne. Miały kontakt z muzyką wykonywaną na żywo. Zajęcia prowadziła Kinga Kunicka.
Zajęcia umuzykalniające dla przedszkolaków RYTMIKA U FRYDERYKA odbywały się od lipca do listopada 2016 roku.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Edycja II/2015/2016
Druga edycja zajęć umuzykalniających w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni rozpoczęła się 17 października 2015 a zakończyła 8 maja 2016 koncertem „Szlachetna altówka” podczas którego dzieci z grupy rytmicznej wystąpiły z piosenka „Do Szafarni wpadły nutki”. Zajęcia prowadzone były przez Panią Dorotę Ornoch . Tematyka zajęć: 1.Podajmy sobie ręce, 2.Pauza w muzyce, 3.Już listopad, 4.Forte czy piano, 5. Sanna, 6. Bal zabawek, 7. Zimowa muzyka, 8. Wysoko czy nisko, 9. Śpiewaj tak jak on, 10. Legato i staccato, 11. Witaj wiosno, 12. Kolorowe kredki, 13. Smutno czy wesoło?, 14. Idziemy na koncert.
Głównym zadaniem rytmiki u dzieci w wieku przedszkolnym jest wzbudzanie ciekawości muzycznej, która z czasem przekształca się w świadome przeżywanie muzyki np. poprzez śpiew ,grę na instrumentach czy taniec.
Edycja I/2015
„Rytmika u Fryderyka” to nowy projekt zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym prowadzony przez Ośrodka Chopinowskiego w Szafarni. Pierwsze zajęcia umuzykalniające pod nazwą „Rytmika u Fryderyka” realizowane były od 10 stycznia do 9 maja 2015. Prowadzącą zajęcia była Pani Dorota Ornoch. Tematy zajęć to: 1. Zimowe melodie, 2. Pauza w muzyce, 3. Odgłosy wiosny, 4. Mój instrument - głos, 5. W rytmie krakowiaka. Rytmika u Fryderyka zakończyła się maju koncertem z okazji Dnia Dziecka, podczas którego zaprezentowała się grupa przedszkolaków z piosenką podajmy sobie ręce z towarzyszeniem zawodowych muzyków.
Rytmika jest techniką wychowania muzycznego, która kształtuje kulturę muzyczną i słuch dziecka. To różnego rodzaju ćwiczenia muzyczno-ruchowe, wspierające także rozwój intelektualny, fizyczny, emocjonalny. Zajęcia rytmiczne uczą koncentracji, poprawiają pamięć, zachęcają do aktywności ruchowej, mają korzystny wpływ na motorykę i orientację przestrzenną u dzieci. Dają im także solidne podstawy do podjęcia nauki w szkole, ponieważ kształtują umiejętności językowe oraz matematyczne.