Zespół „Musica Graziosa”
Zuzanna Kuliszewska – sopran
Paulina Tkaczyk-Cichoń – klawesyn
W programie:
Józef Kozłowski (1757-1831)
Chanson „Tu veux borner mon a me à la simple a mi tié” avec Polonoise fur l’Air précedant c-moll
„Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte”:
Polonoise f-moll op. 5 nr 10
„La musique exécutée à la célébration des obsèques de S.M. le Roi de Pologne Stanislas August op. 14, pt. Missa pro defunctis”:
– Nr IX Benedictus
„La musique exécutée à la célébration des obsèques de S.M. le Roi de Pologne Stanislas August op. 14, pt. Missa pro defunctis”:
Nr XIII Marche pour la procession
Nr XIV Marche Adagio
Karol Kurpiński (1785-1858)
Dumka z opery „Kalmora czyli Prawo ojcowskie Amerykanów”:
– „Na samotne moje ściany ni słońce zaświeci”
Józef Elsner (1769-1854)
„Tre Arie ed un Duettino per il soprano con Accompagnamento di Cembalo” composte e dedicate a Sua Eccelenza la Sigra: Contessina Giuseppina Mostowska:
– „Parlo, ma ognor parlando di te parlar, procuro” (Mówię, ale za każdym razem gdy mówię, staram się mówić o Tobie)
– „Quel ruscelletto che l’onde chiare or or col mare confondera” (Ten mały strumyk, którego czyste fale mieszają się z morzem)
– „Non so dirti il mio contento” (Nie potrafię wyrazić, jak bardzo się cieszę)
Antoni Leopold (XVIII/XIX)
„Quatre Polonaises”:
Polonaise Militaire D-dur nr 1
Wojciech Sowiński (1805-1880)
„Chants de la Révolution Polonaise dédie aux Dames de Metz”:
Le 29 Novembre 1831
Michał Kleofas Ogiński (1765-1833):
– II Polonez B-dur „ Più non desidero” (Bogactw nie pragnę już)
– „Félicité passée” (Minęły błogie dni)
– „Do Dafnisa”
– „Zamilcz, ach zamilcz już”
Zuzanna Kuliszewska z wyróżnieniem ukończyła studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego prof. dr. hab. Marii Seremet-Dziewięckiej. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod okiem wybitnych pedagogów i śpiewaków, jak m. in. Mariusz Kwiecień, Paul Esswood, Urszula Kryger czy Kate Paterson. Zuzanna Kuliszewska prowadzi aktywną działalność koncertową. Śpiewała koncerty w ramach ogólnopolskich festiwali muzycznych, jak m.in. XXI Letni Festiwal Muzyczny Kalwarii Zebrzydowskiej czy Festiwal Muzyki Argentyńskiej w Krakowie. Wystąpiła także w Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W 2019 roku wcieliła się rolę Kleopatry w operze G.F.Haendla „Giulio Cesare in Egitto” pod dyrekcja Paula Esswooda z towarzyszeniem Orkiestry Barokowej Akademii Muzycznej w Krakowie. W tym samym roku kreowała postać Gaspariny w operze „La Canterina” J. Haydna w Krakowskiej Operze Kameralnej. W 2020 roku wystąpiła na deskach Opery Krakowskiej podczas Gali Operowej pod dyrekcją Maestro Tomasza Tokarczyka. Ponadto Zuzanna Kuliszewska prowadzi klasę śpiewu w Dębińskim Centrum Kultury w Jastwii.
Paulina Tkaczyk-Cichoń – doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H Dreyfus, K Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown. W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, trzykrotnie Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst. W 2002 roku założyła zespół „Cantica Sacra”, następnie „Musica Graziosa” oraz „Finesis Trio” w 2008 roku. Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi. Jest także członkiem „Baroque Collegium Musicum” oraz Polskiego Towarzystwa Bachowskiego. Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej. W obszarze jej zainteresowań repertuarowych znajduje się również muzyka współczesna, kompozycja i improwizacja. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – były to między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, VIII Festiwal „Muzyka na Szczytach”, XIIIvMiędzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej ivOrganowej w Wasilkowie, Mikołowskie Dni Muzyki, V Międzynarodowy Festiwal „Polart”, Festiwal im. G. G. Gorczyckiego, XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej wvJędrzejowie, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne (Francja). W swoim dorobku fonograficznym posiada pięć płyt: debiutancką – solową płytę Ch. S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1 (DUX Recording Producers, 2014 r.), Amor Sacro Amor Profano (Ëvoe Records, 2015 r.) nagraną z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore”, Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii Włoch (MP-Studio, 2017 r.) zarejestrowaną przez zespół „Finesis Trio”, Sonaty i Divertimento na klawesyn i flet traverso Ch. S. Bindera (Agencja Artystyczna GAP, 2020 r.). czasie tego nagrania Paulina Tkaczyk wystąpiła w podwójnej roli, grając zarówno na klawesynie jak i flecie traverso. Towarzyszyły jej Bogumiła Gizbert-Studnicka (klawesyn) oraz Karolina Jesionek (flet traverso), oraz najnowszy krążek zawierający Funeral Sentences Music for the Funeral of Queen Mary oraz Come, Ye Sons of Art Away (Piotr Sawistowski – realizacja dźwięku, 2020 r.) z Baroque Collegium Musicum”. Na swoim koncie ma również pierwszą publikację książkową Stylistyczna różnorodność wvtwórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem (Musica Iagellonica, 2017 r.). Kolejne publikacje to cykl wykładów on-line poświęconych sylwetce Ch.S. Bindera, którego jest pasjonatką i propagatorką, zrealizowany w 2020 roku w ramach programu Narodowego Centrum Kultury – „Kultura w sieci”. Także czasopiśmie Meakultura w roku 2023 ukazały się artykuły upamiętniające trzechsetną rocznicę urodzin Bindera autorstwa Pauliny Tkaczyk-Cichoń.