![](https://szafarnia.art.pl/wp-content/uploads/2024/11/JK-wyrozniajaca-e1732191886437.jpg)
Artyści
Kornel Wolak - klarnet
Joanna Zathey - fortepian
Program
Drein Romanzen
Première rhapsodie
Sonata Es-dur op.120 nr 2
Preludium op. 1 nr 1
Suita żartobliwa
Kaprys polski
Preludia taneczne
Solo de concours
Tanga argentyńskie
O Artystach
Kornel Wolak
Zdobywca najwyższej kanadyjskiej nagrody fonograficznej JUNO Award 2024. John Terauds (krytyk muzyczny z Toronto Star) w jednej ze swoich recenzji zauważa, iż „kontrola, delikatna i elegancka ekspresyjność … są tym co nadaje blasku Jego interpretacjom.” Edukacji dopełniał w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (prof. Zdzisław Nowak), Indiana University Jacobs School of Music (USA, prof. Eli Eban), The Glenn Gould School (Toronto, Kanada: prof. J. Valdepenasa) Wykonawstwo muzyki z okresu klasycyzmu jak i baroku zgłębiał u Erica Hoepricha (klarnet barokowy i klasyczny). Jako solista oraz kameralista występuje z recitalami po Ameryce Południowej, Kanadzie, Polsce, USA, Chinach, czy Korei Południowej. Jest współzałożycielem dwóch duetów: Wolak/Donnelly Duo (z fortepianem) oraz Sound Lords (z akordeonem), z którymi regularnie występuje wykonując eklektyczne programy „od klasyki po jazz”. Jako solista wystapił z takimi zespołami jak: Filharmonia Poznańska, Loja Symphony Orchestra (Ecuador), Slovak Sinfonietta (Slowacja), Kelowna Symphony Orchestra, Quebec Symphony (Canada), Toronto Sinfonietta Orchestra, Charleston Symphony Orchestra, USA, Polska Orkiestra Radiowa „Amadeus”, Indiana University Orchestra i inne. W swoim dorobku fonograficznym posiada album z 2024 roku nominowany do JUNO Awards (najwyzsza nagroda fonograficzna w Kanadzie) oraz dwie płyty nominowane do nagrody „Fryderyki”: (2008) Koncert klarnetowy B-dur K. Kurpińskiego, zarejestrowany na jubileuszowym albumie Filharmonii Poznańskiej pt. „Z Wielkopolski rodem” (wyd. przez Program 2 PR) Nagranie to można często usłyszeć na falach radiowych Programu 2 PR, Classical 96.3, czy CBC Radio; oraz album z (2020) M. Weinberg, Kammersymphonie No. 4 (z Polską Orkiestrą Kameralną PR „Amadeus”). Pozostałe wybrane nagrania to solowy album z koncertami klarnetowymi W. A. Mozarta i C. M. Webera; „The Common Ground” (nagranym w duecie ze slynnym kanadyjskim pianistą jazzowym Chrisem Donnelly), T. Paciorkiewicz Divertimento No.1, (nagranie z Polską Orkiestrą Kameralną PR „Amadeus”); album z 2015 nagrany wraz z akordeonistą Michaelem Bridge pt. „From Bach to Benny Goodman”; album z 2023 „Timeless Tales” nagrany wraz z Bridge-Tarfif-Wolak Trio. Szczególnie istotną częścią Jego działalności pedagogicznej jest prowadzenie kursów mistrzowskich oraz wykładów metodologicznych z zakresu nauczania gry na klarnecie, budowy i własnej obróbki stroików oraz poprawnego zadęcia. Serii wykładów udzielił na takich uczelniach jak: University of Denver Colorado (USA), Indiana University Jacobs School of Music (USA), University of Western Ontario (Kanada), University of Cuenca (Ecuador), Varnier College (QC) University of Alberta (Kanada), AM Poznań, AS Szczecin, China Conservatory of Music (Beijing), Shanxi University (TaiYuan), Zhejiang Conservatory of Music, (Hangzhou) W 2014 roku na zaproszenie Centrum Edukacji Artystycznej przeprowadził warsztaty dla polskich pedagogów klarnecistów, które odbyły się w PSM w Koninie. Wraz z grupą wybitnych specjalistów z zakładu Patologii i Wad Wymowy na Toronto University prowadzi niezależne badania nad problematyką zadęcia na klarnecie przy użyciu najnowocześniejszej aparatury do prowadzenia analiz akcji poszczególnych artykulatorów jamy ustnej. Badania te mają na celu udoskonalenie metodologii nauczania początkowego (i nie tylko) oraz szukania analogii pomiędzy sposobami artykułowania w mowie i podczas gry na klarnecie. Na podstawie publikacji wyników badań z artykułu z 2021 roku pt. „Lingual Behavior in Clarinet Articulation: A Multiple-Case Study into single and double Tonguing.” opublikowanym w wyd. nauk. Music & Science Magazine, napisał dwie książki „Rodzaje staccato” (2019) i „Zadęcie klarnetowe” (2021). Obie publikacje w wyniku rosnącej popularności przetłumaczone zostały na łączna sumę pięciu jeżyków. Jego wieloletnie zainteresowania akustyką i techniką gry na klarnecie zaowocowały dwiema dysertacjami: „Wybrane aspekty akustyczne klarnetu” (praca magisterska) oraz „Muzyka instrumentalna baroku w repertuarze współczesnego klarnecisty” (praca doktorska, 2014). Obie prace poruszają zagadnienia akustyczne, techniki wykonawczej (zadęcie) oraz problematykę stylistyki baroku w praktyce wykonawczej. W 2015 roku zainicjował serię artykułów poświęconych różnym aspektom gry na klarnecie w kwartalniku muzycznym Twoja Muza pod wspólnym tytułem „Vademecum klarnecisty”. Jest również współautorem zamieszczonego na łamach publikacji Musica Verba Collectiva artykułu o technikach niezbędnych do wykonywania muzyki barokowej przez współczesnych klarnecistów. Regularnie występuje jako solista, kameralista i pedagog w Kanadzie, USA, Ameryce Płd. oraz w Europie. Od 2018 r. prowadzi klasę klarnetu na Queen’s University (Kingston, Kanada)
Joanna Zathey
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Grzegorza Kurzyńskiego. W 2005 roku ukończyła również podyplomowe studia w zakresie kameralistyki w klasie prof. Dory Schwarzberg w Accademia di Musica w Pinerolo (Włochy). Od 1999 roku pracuje jako pianistka-kameralistka w Katedrze Instrumentów Smyczkowych w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, od roku akademickiego 2015/2016 na stanowisku adiunkta. Również od 1999 roku jest nauczycielem w OSM II stopnia im. J. Kaliszewskiej przy ZSM w Poznaniu, współpracuje z klasami skrzypiec i klarnetu, a także prowadzi zespoły kameralne. Przez 13 lat ściśle współpracowała z prof. Jadwigą Kaliszewską, zarówno w OSM, jak i w Akademii Poznańskiej. Wraz z uczniami i studentami bierze udział w konkursach skrzypcowych i klarnetowych otrzymując liczne wyróżnienia za wybitne walory artystyczne partii fortepianu. Była oficjalnym pianistą XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (2006), wystąpiła również podczas ostatniej edycji tego konkursu (2022), towarzysząc uczestnikowi Shihanowi Wang; na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Karol Szymanowski in memoriam w Toruniu (2007), na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. S. Serwaczyńskiego w Lublinie (od edycji w 2014 roku) oraz na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie (od edycji w 2015 roku), a także na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym „Jak Wieniawski” w Lublinie (2019, 2022, 2023). Współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, gdzie oprócz udziału w charakterze pianistki klas skrzypiec w Zimowych Akademiach Muzycznych, wystąpiła podczas cyklu „Prezentacje”, towarzysząc młodym artystom na recitalach skrzypcowych. W latach 2022 i 2023 została także zaproszona na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej Mønsommer Festival w Danii do pełnienia roli pianisty – kameralisty – tutora dla specjalności takich jak skrzypce, altówka, wiolonczela, flet, jak również współwykonawcy w festiwalowych zespołach kameralnych. W maju 2023 została zaproszona do prac jury konkursu Maifestival Young! w Rellingen (Niemcy) w kategorii pianistycznej oraz jako pianista towarzyszący w kategorii skrzypiec. Prowadzi wykłady oraz warsztaty dla nauczycieli pianistów-kameralistów poświęcone zagadnieniom wykonawczym muzyki kameralnej, jest konsultantem CEA w dziedzinie kameralistyki fortepianowej. Od 2011 roku tworzy duet ze skrzypkiem Jarosławem Nadrzyckim, z którym zadebiutowała na międzynarodowym festiwalu Ohrid Summer Festival w Macedonii, w 2011 roku. W 2015 roku duet zainaugurował cykl koncertów pt. „Recitale Mistrzowskie” odbywających się w nowej siedzibie NOSPR-u w Katowicach. W kwietniu 2023 roku ukazała się płyta z triami fortepianowymi J. Haydna, F. Kuhlaua i C. M. Webera, nagrana przez Joannę Zathey wraz ze szwajcarską flecistką Anja Kreutzer i włoskim wiolonczelistą Martinem Pratissoli (wydawnictwo fonograficzne Da Vinci Classics).